مادر

با مدیریت ابوالفضل قضایی+بابام

مادر

با مدیریت ابوالفضل قضایی+بابام

امام علی (ع)

امشب شب شهادت حضرت علی (ع) است و در مورد ویژگی های این امام بزرگ خیلی مطلب است که باید نوشت . خیلی ادمهای با مذهبای مختلف و عقیدهای متفاوت در مورد این امام نظر می دهند و خیلی ها هم که دانش و فهم بالای دارند و اهل مطالعه هستند در کتابهای ان حضرت مطالعه می کنند و برداشتهای متفاوت خود را در همه زمینه ها گوناگون بیان می کنند   

دوستان من حضرت علی کتابی دارد بنام ((نهج البلاغبه)) که در آن مجموعه ای از نامه ها وپیام های آن حضرت است.  

در این کتاب مطالب خوب خیلی زیاده و ما میتوانیم با استفاده از آنها در راه راست و خوب حرکت کنیم سخنان این امام بزرگوار خیلی خیلی زیبا و سنجیده است و با اطمینان می توان از انها الگو گرفت  

امام علی(ع) به فرزندش امام حسن توصیه می کند: 

ای پسرم بدان که محبوب ترین مطلب این وصیت در نظر من‌‌ که تو به آن ملتزم شوی تقوای خداست و قناعت به چیزی که خدا بر تو واجب نموده و عمل به روشی است که سابقین طبق آن گذاشته اند یعنی پدران تو و صالحان اهل بیت تو منبع:خلافت و امامت  ج۱ ص۴۵ 


 

اول مهر

کم کم بوی خوش مدرسه به مشام میرسد ... نمیدانم شما هم مثل من دارید آمده مدرسه میشوید یا نه ؛ ولی من حتی موهایم را هم کوتاه کردم . مامانم . بابام تمام وسایل مدرسه ام را تهیه کردند 

در ایام مدرسه قرار شد هفته ای دو یا سه روز با اینترنت کار کنم و وبلاگم را بروز کنم والبته در اوایل مدرسه بابام گفته حسابی کمکم میکند تا از دوستام  و مدرسه مطالب زیادی در وبلاگم بزارم  

امسال تابستان خوبی بود .کلاسهای نقاشی +شطرنج+نمایش +موسیقی + مسافرت + دریا + ماهی گیری+ ساخت وبلاگ +بعد هم عصرها توی حیاط خونه با زری کوچلو و لاک پشت مان که اندازه یک گیره لباس هم کمتره (بابام عکسش را میگذارد) 

 

 

با تفنگ های بزرگ ابشاش حسابی همدیگر راخیس میکردیم ... خیلی خوب  بود . بابا میگه این تابستان به خاطرات خوب تو پیوست و باید بفکر آیند خوب باشی تا هرسال از تابستان لذت ببری ... بابام و مامان درس روانشناسی خواندن من می بینم که چقدر خدای مهربون من  را دوست دارد که این خانواده خوب را به ما داده .من هم سعی میکنم به خواست خدا درس بخونم تا برای مردم کشورم مفید باشم 

بعضی روزها در وبلاگم بعضی ها حرفهای بدی مینوشتن وقتی بابام انها را    می دید می گفت سعی کن از این افراد نهایت استفاده را بکنی و یاد بگیری که حداقل انسانیت را رعایت کرده باشی و تلاش کنی در هر زمینه ای مفید باشی اگر در وبلاگت فقط یک جمله خوب  بنویسی که مفید فقط یک نفر باشه تو ثواب این کار را بطور کامل برده ای و موفقیت تو حتمی است و برداشت کار در جهان اخرت است 

من با اقلیتهای دینی هم اشنا شدم انها خیلی ادمهای خوبی هستند در وبلاگم نظر دادند و به من کمک کردن خیلی ما مذهب اسمانی داریم و چه پیامبران خوبی . من خیلی خوشحال میشوم وقتی میبینم هموطن هایم اینقدر به هم محبت دارند با مذهبای مختلف . انشا اله همه انها در سایه لطف خدا سلامت و تندرست باشند در پایان هم از دوستانم که انها را لینک کردم متشکرم  

خصوصا از کسانی که در وبلاگ محبت کردن و نظر دادند  

خیلی برای همه دعا کردم و از خدا خواستم کمکشون کنه تا همیشه با مهربونی به هموطنهای خودشون کمک و راهنمایی کنند خیلی مطلب نوشتم ولی این پایان راه من نیست به خواست خدای بزرگ همچنان ایستاده ام و برای هدفم تلاش می کنم  

امام حسن (ع)

ولادت کریم اهل بیت(ع) را خدمت همه ایرانیان عزیز با هر دین و مذهبی تبریک عرض میکنم  و امیدوارم در این روز همه شاد و تندرست و سلامت باشند  


ماه

آیا میدانید؟ 

 

در قرآن مجید واژه ((شهر )) به معنی( ماه) فقط دوازده بار آمده است 

و تنها نام ماهی  که در قران ذکر شده ؛ ماه مبارک رمضان  است 

وظیفه

تازه نمودن بیعت با امام زمان (عج) در هر روز از جمله وظایف مردم با آن حضرت است.  

 


دعا های قران

آیا می دانید؟ 

دعای قبل از خواندن قران از حضرت محمد (ص) نقل شده است 

دعای ختم قران از امام صادق (ع) نقل شده است .  

سفرهای افطار بوشهری ها

دوستان عزیزم سلام قربان همه شما ابوالفضل قضایی 

شهر من بوشهر دارای  اداب و رسوم زیاد و زیبایی است مثلا" مردم بوشهر افطار را با نانهای محلی روزه هایشون را باز میکنن چند نان محلی که در ماه رمضان طرفداراش زیاد هستن را برایتون مینویسم

گرده ( یک نوع نان که روی آن شیره خرما +شکر+کنجد+روغن می ریزند و در تنوره گلی می پزند) 

 کماچ (یک نوع نان باخمیر خاص که روی آن شکر می ریزند و در تنورهای خاص می پزند) 

بل بل ( یک نوع نان محلی است با ضخامت یکسان که خمیرش رسیده است انرا می پزند بسیار هم خوش مزه است )  

مردم شهر من سفره های ساده را دوست دارند و علاوه بر نان از رطب +خرما+شیر  هم استفاده زیاد می کنند 

خدای مهربون روزه های همه قبول و دعا هاشون براورده و غمهاشون تموم و دلشاشون شاد کن  و مواظب همه ادمهای خوب و مهربون باش ...  

...انشا الله...

دمام سحری

در زمانهای قدیم مردم برای ماه رمضان سنتهای پسندیده ای داشته اند که بعضی از آنها هنوز پابرجاست و بعضی دیگر در دست فراموشی

یک از سنتهای که در بوشهر قدیم رواج داشت دمام سحری بود ... 

دمام یک وسیله ای بود که در عزاداری امامان  (ع) برای اطلاع دادن از شروع مراسم عزاداری به مردم به همراه سنج و بوق توسط افراد ماهر نواخته می شد  

 

 

 

اما در ماه رمضان در زمانهای قدیم برق نبوده رادیو و تلویزیون هم نبوده و مردم شهر بوشهر توسط دمام سحری بیدار می شدند و سحری میخوردن حالا کیفیت کار چطور بوده ؟ 

مثلا؛ ساعت پنج و نیم اذان صبح بوده در چهار محله بوشهر (در زمانهای قدیم شهر بوشهر داری چهار محله بوده است.)یکنفر برای بیدار کردن اهالی کافی بوده است بگونه ای که از ساعت سه و نیم الی چهار تمام مردم را از امادگی برای نماز صبح و خوردن سحری مطلع کرده بود 

در سایر محلات نیز یک یا چند نفر این کار را انجام میدادند 

در پایان ماه رمضان و روز عید فطر نیز صبح ساعت ۹ الی ۱۰ دمام سحری ها بصورت نمادین درب منازل می رفتند و دمام می زدند صاحب خانه  نیز مبلغ پولی بعنوان عیدی به انها میداده اند که این پول در مسجد محل و سایر امور خیریه مصرف می شده است . 

راستی بچه ها بابام میگه هنوز هم در چهار محله بوشهر این سنت ادامه دارد ...

ذکر شهادت

جمله ای که حضرت علی (ع) هنگام شهادت آنقدر تکرار فرمودند تا روح از بدنشان به عرش الهی پرواز کرد.

(( لااله الا الله ))

بود 

 

شکرگذاری پیامبر

گویند:

پیامبر مکرم اسلام محمد مصطفی (ص) هر روز ۳۶۰ مرتبه خداوند را این گونه حمد می فرمود: 

((((الحمدالله رب العالمین کثیراّ علی کلّ حال)))   

 


روزه کله گنجشکی

بچه های عزیز و دوستان خوبم

امسال ماه رمضان در تابستان است و هوا خیلی گرم است باباها و مامانا روزه میگیرند یعنی از قبل اذان صبح بیدار میشوند غذا می خورند و تا بعد از نماز مغرب هیچ چیزی نمی خورند و این بخش کوچکی از کار اونهاست . اصل کار اونها  

عبادت کردن - حرف بد نزدن - حرف بد گوش نکردن است و هزار کار با ثواب دیگه

راستی می دانید ما هم میتوانیم روزه بگیریم

روزه ماه اینطوری که سحری که خوردیم و خوابیدم تا نماز ظهر هیچ نخوریم و فقط یکبار ظهر میتونیم نهار و آب بخوریم و دوباره تا اذان مغرب هیچ نخوریم تازه باید مثل بزرگترها کارهای خوب هم انجام بدهیم 

به این روزه که مخصوص بچه ها قبل از سن تکلیفه میگن 

 (( روزه کله گنجشکی ))  

رمز فراوانی نعمت

اگر شکر گذاری کنید نعمت خود را بر شما خواهم افزود و اگر ناسپاسی کنید همانا مجازاتم شدید است.

سوره ابراهیم -آیه ۷

شیون شیطان

آیا میدانید؟

شیطان چهار مرتبه شیون کرد: 

۱- روزی که لعنت شد

۲- وقتی به زمین پرتاب شد

۳- هنگامی که محمد (ص) برانگیخته شد

۴- وقتی که سوره فاتحه الکتاب نازل شد.

اولین ها

آیا میدانید؟ 

اولین کسی که ((لاحول ولا قوهّ الا بالله العلی العظیم )) گفت حضرت محمد (ص)  بود.

و

اولین کسی که ((الله اکبر )) گفت حضرت ابراهیم (ع) بود...